6000 huizen moeten er komen. En een ondergronds busstation. De totale investeringen worden geraamd op een bedrag van wel 5 miljard (!) euro. De betrekkelijk armetierige en soms unheimische vlaktes en tunnels rond Eindhoven Centraal móeten op de schop. De verouderde kantooromgeving: wég ermee. De ‘slimme’ verkeersader Fellenoord, met soms wel zeven doorstroomstroken naast elkaar, heeft afgedaan. De auto d’r uit, het grootsteedse binnenstedelijke leven d’r in.

Vraag is of er iemand zit te wachten op uitbreiding van de binnenstad met tig m2 aan horeca- en overige verblijfsruimte? Om nog maar niet te spreken over retail. Óveral staan er winkels leeg, het optimisme van vastgoedmakelaars ten spijt. In hun kringen wordt Eindhoven dé groeibriljant van de komende decennia genoemd. Voorlopig zijn de oude binnenstad en het centrum op Strijp-S op een miezerige doordeweekse avond bijna net zo stil als het hart van Knegsel op de dag na de najaarskermis.

Hart van Brainport, dat wordt het stationsdistrict: KnoopXL. En dan komt de riedel van wonen, werken, uitgaan, vertreden, shoppen, verdwalen en wat er in een mensenleven nog zoal om de hoek komt kijken. Vijfentwintig jaar mag het duren voordat al die miljarden verspijkerd zijn. En wij ons daar ook thuis kunnen voelen. De binnenstad uitgebreid, verbreed, boven óp het spoor? Wie zal het zeggen.

Bij de vaststelling van de ‘denkrichtingen’ in 2019 klonk er Hosanna ten stadhuize en in het Bossche Provinciehuis. Miljoenen aan rijksgeld werden binnen geharkt, lokale en regionale politici konden met een hoop eer gaan strijken. De geslaagde vernieuwingen rondom de NS-stations van Breda, Tilburg en Den Bosch worden maar al te graag als inspirerende voorbeelden getoond. Zo moet het ook bij ons, maar dan natuurlijk net even groter en multifunctioneler. Aan visionair denken geen gebrek, aan concrete voorbereiding des te meer.

De onafhankelijke Eindhovense rekenkamercommissie maakte onlangs gehakt van de plannen. Doelen zijn onvoldoende uitgewerkt, financieel is het voorlopig te riskant en onduidelijk blijft vooralsnog welke rol de gemeente pakt de komende decennia. Niet mals, dit commentaar. De aanpak van de revitalisering is niet vrij van megalomanie. Er moet ook wel héél veel van álles samen komen: internationaal knooppunt, stadsbos, woonwijk, vertier en amusement.

Een stad zonder ambitie valt stil. En bouwkranen horen als vanzelfsprekend bij de dynamiek van een stad als Eindhoven. Maar voorlopig lijkt KnoopXL toch meer knoop dan XL. Met dank aan de meesters uit de Rekenkamercommissie.