Eindhoven transformeert. Wie naar buiten kijkt, ziet daarvan een nieuw resultaat boven de skyline uitsteken. Onyx is de naam van de woontoren die de rij opent van woontorens die de komende jaren in de stad verrijzen. Maar ook de infrastructuur wordt aangepakt. De inrichting van de binnenstad inclusief nieuwe positionering. In toenemende mate wordt aandacht gevraagd voor de zachte kant van de samenleving. En dan is er nog de verregaande internationalisering.

Eindhoven staat op de rand van een schaalsprong. Met hopelijk groeistuipen. De toename van het aantal woningen kan er één zijn, of de toevoeging van Nuenen. Of de fusie met andere gemeenten. Voor een betere regie van bovenstedelijke opgaven: mobiliteit, woningbouw, duurzaamheid, bedrijfsklimaat, voorzieningen. Als alle ruimte in de stad in hoogte en dichtheid is benut, zal Eindhoven toch in de breedte moeten kunnen uitdijen.

Volgend jaar bestaat groot-Eindhoven honderd jaar. Tegen die tijd zijn we misschien zesde stad van het land, of zevende, of achtste. Groningen, Almere en Tilburg zitten op het vinkentouw. Dat zal even wennen worden voor de eerste economie van het land. Brainport is dan wel mainport geworden maar in hoeverre doen we werkelijk mee in Den Haag? Worden we serieus genomen, of moeten we na de extra investering van 130 miljoen euro vorig jaar voorlopig even stil zijn?

Burgemeester John Jorritsma wil geen fooien maar een creditcard van Den Haag, inclusief herindelingen. Deze week had de G4 (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) een geheim overleg met het kabinet over de infrastructurele problemen van de Randstad.  En met succes. Ze mogen samen een half miljoen woningen gaan bouwen. Daar worden de ruimtelijke ontwikkeling en de mobiliteit op afgestemd. Het Rijk zorgt voor financiële participatie. Da’s niet slecht. Kassa!

Nu Eindhoven nog. De tijd is rijp voor een doorbraak. Anders zal de wet van de remmende voorsprong de stad op achterstand zetten. Dat zal ook ‘Johnnyboy’ rechtstreeks in zijn portemonnee voelen. Maar erger nog, zijn big bang twee jaar geleden, de droom van groot-groot-Eindhoven, zal niet uitkomen.

Hans Matheeuwsen
Hoofdredacteur FRITS Magazine

Foto: Igor Vermeer